Promises és un gran
documental que tracta d’ensenyar que un dels conflictes més complicats o difícil
de superar: Israel-Palestina, en mans d’uns nens casi no té la menor
importància i ho deixen tot de banda per compartir alegria i uns somriures
junts.
Tot comença
entrevistant a uns nens Jueus d’Israel que expliquen des de el seu punt de
vista el conflicte amb Palestina. Tenen por d’ells i els culpen de tot, els
tracten de terroristes, de ocupar la seva terra quant ells no i eren. etc
Sobre tot és veu el
terror que tenen, pugen a un bus sabent que hi ha la possibilitat de que hi
hagi una bomba a sota, això crea una gran tensió.
A continuació és fa
el mateix que abans, però aquest cop amb nens Palestins i sents la mateixa
història però amb arguments diferents: és senten oprimits, fets fora de la seva
terra, tractats com una raça inferior i senten un profund odi cap els Jueus.
Tot això en boca de nens de entre 7 i 14 anys, el conflicte fa molt de mal.
Sense buscar
culpables, també hi té molt a veure a aquesta ràbia i odi mutu, els governs que
posen l’exèrcit a peu de carrer aplicant dures reprimendes molts cops
exagerades. Ara arriba la part important i que fa gran aquet documental:
aguantar una tarda nens Israelians i Palestins, i observà si aquet conflicte per
uns nens és tant important o si actuaran com son ells, sense diferencies
racials.
El primer
apropament va ser via telefònica entre
dos germans Jueus i un nen Palestí, i no podia haver anat millor van començar a
parlar de futbol, de menjar i de molts altres temes, i van veure que són molt
més similars del que creuen que tenen aficions i gustos similars. Ara ja toca
fer el següent pas: quedar junts, cara a cara.
Un cop junts els
nens va quedar clar el que molts pensàvem, els nens no hi entenent de conflictes,
només volen somriure i passar-s’ho bé. Que aquest odi és un fet cultural que és
va passant de generació en generació, però que si s’ho proposessin de veritat i
podrien posar remei. Aquest documental ho ha deixat clar.
Crec el director
del documental han fet una gran feina, ensenyant el món que aquet conflicte no
és tant difícil de desfer i que en mans innocents arribaria a bon port. Per
part meva m’ha encantat tenir l’oportunitat de veure’l.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada