dijous, 3 de maig del 2012

Visita al Parlament


El passat divendres 27 d’abril, vam estar d’excursió al Parlament, allà també varem anar a visitar l’Església Santa Maria del Mar i el Parc de la ciutadella. El parc de la Ciutadella és un dels parcs més grans i tradicionals de la ciutat. Inclou l'edifici del Parlament de Catalunya i el Zoo de Barcelona.

El Mercat del Born és un dels primers i més importants edificis construïts amb ferro a Barcelona. Fou projectat el 1873. Hi havia més gent del tercer estament, anti-absolutisme partidaris de Carles III.
Hi ha dos catedrals: una és la del bisbe que la predomina el estament privilegiat i l’altra és la que hem anat a visita, la catedral de santa maria del mar; la catedral del 3er estament. En aquesta, a la porta hi ha una estàtua d’un home amb una pedra carregada a l’esquena. Com que es el tercer estament, no hi ha gaire diners, i la pregunta era: Què es pot fer per Déu? La decoració no perquè no hi havia gaire diners, doncs amb el treball,( per dins l’església) portaven pedres carregades des de el mar fins la catedral, per això hi ha la estàtua a l’entrada.
Fusat de les moreres (1714), els defensors morts els enterren al voltant de l’espai sagrat( santa maria del mar) , als traïdors no els enterraven allà.

Un cop acabada la nostre visita per les afores del Parlament, ens endinsem dins d’aquest guiats per una senyora bastant simpàtica. Comença explicant-nos la seva història.

L’actual Parlament de Catalunya antigament era les Corts i tenien idèntica funció, simplement variava el nom. Fa uns 300 anys Catalunya progressava ràpidament fins que perd la guerra de Successió contra Felip V, ja que havia recolzat els Austríacs. Felip V aplica una forta represàlia escrita en el Decret de Nova Planta 1716 on abolia tot el dret públic català i les institucions que l'encarnaven, la primera de les quals eren les Corts. El parc de Ciutadella és convertí en un signe de repressió i les Corts en un magatzem armamentístic. L’expo dona vida de nou a Catalunya, s’arregla el Parlament,és decideix firmar la pau amb els borbons i oferir-els-hi  com a Palau. Ells agraïts no l’accepten i és decideix fer-ne un museu.

En els transcurs dels anys s’intenta molts cops recuperar l’antiga autonomia de Catalunya, però gent com Franco o Primo de Rivera o eviten. Ara, el gran dia va arribar, concretament el 20 de març del 1980 després de que s’aprovés la Generalitat de Catalunya darrerament el 1979, és va tornar a donar plens poder legislatius al Parlament i el 20 d’abril del mateix any s’hi celebrà la seva primer sessió en molt temps. El 2006 ja és va acceptar i aplicar l’Estatut d’autonomia a Catalunya. Lluís Company en fou el seu primer president. Fins aquí el nostre viatge per la història del òrgan institucional més important del nostre país, ara seguirem igualment amb el Parlament però amb fets més actuals.

L’actual Parlament el formen 135 diputats: escollits per el poble major de 18 anys i empadronat a alguna comarca catalana, el President de la Generalitat en aquest cas el senyor Artur Mas i la Presidenta del Parlament la senyora Nuria de Gispert i Català. Allà com bé ens va explicar la nostre guia si tracten tota classe de temes: des de la construcció d’una carretera Figueres-Girona fins a el perjudici que pot provocar un cargol no autòcton
a la producció d’arròs al Delta de l’Ebre. Com bé vam comprovar s’hi tracten diversos arguments i alguns bastant lluny de ser interessants, però de totes maneres importants. La veu i el vot dels diputats és totalment pública i és pot seguir per Internet, televisió, radio.. Un té dret a saber que hi passa el seu país i el Parlament et dona l’ocasió de saber-ho si realment en tens ganes. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada